آخرین اخبار
کد مطلب: 146576
پيام نوروزي به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰
تاریخ انتشار : 1400/01/01 13:46:11
نمایش : 1073
امسال عيد ما مقارن است با اعياد مبارک شعبانيّه که اميدواريم اين [تقارن]، برکات فراواني را ان‌شاءالله از لحاظ مادّي و معنوي براي سال نو ما داشته باشد. و [سال] ۱۴۰۰ متبرّک است به اينکه دو نيمه‌ي شعبان در آن هست و مردم دو بار در اين سال ولادت ولي‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) را جشن خواهند گرفت.

پيام نوروزي به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰

بسم الله الرّحمن الرّحيم
و الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيّدنا محمّد و آله الطّاهرين.

يا مقلّب القلوب والابصار، يا مدبّر الليل و النّهار، يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الي احسن الحال.

عيد نوروز و حلول سال نو را تبريک عرض ميکنم به همه‌ي هم‌ميهنان عزيزمان، بخصوص به خانواده‌هاي مکرّم شهيدان و خانواده‌هاي جانبازان و خود جانبازان و همه‌ي ايثارگران؛ و همچنين تبريک عرض ميکنم اين عيد را به همه‌ي ملّتهايي که عيد نوروز را گرامي ميدارند.

امسال عيد ما مقارن است با اعياد مبارک شعبانيّه که اميدواريم اين [تقارن]، برکات فراواني را ان‌شاءالله از لحاظ مادّي و معنوي براي سال نو ما داشته باشد. و [سال] ۱۴۰۰ متبرّک است به اينکه دو نيمه‌ي شعبان در آن هست و مردم دو بار در اين سال ولادت ولي‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) را جشن خواهند گرفت.

حوادث مختلف سال ۹۹: ۱) کرونا و تأثير آن بر زندگي مردم
سال ۹۹ با حوادث گوناگون و بعضاً بي‌سابقه‌اي پايان يافت. يکي از آن حوادث که حقّاً بي‌سابقه و ناآشنا بود براي ملّت ما، پديده‌ي کرونا بود که تقريباً زندگي همه‌ي ملّت را به نحوي تحت تأثير قرار داد؛ هم کسب و کارها را، هم محيط‌هاي درسي را، هم اجتماعات ديني را، هم مسئله‌ي سفرها را، ورزش را و ديگر مسائل گوناگون کشور را تحت ‌تأثير قرار داد و ضربه‌ي سختي هم به اشتغال در کشور زد. البتّه از همه‌ي اينها تلخ‌تر جان ‌باختن ده‌ها هزار از مردم عزيز ما بود که اين به معناي غصّه‌دار شدن و داغدار شدن ده‌ها هزار خانواده است. من همين جا از فرصت استفاده ميکنم، به همه‌ي آن خانواده‌هاي عزيز تسليت عرض ميکنم و همدردي خودم را با آنها ابراز ميکنم. اميدواريم که خداوند به آنها صبر بدهد و اجر بدهد و جان‌باختگان را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار بدهد.

۲) بُروز توانايي‌هاي ملّت ايران در مقابله با کرونا و فشار حدّاکثري دشمن
سال ۹۹ همچنين از جهتي سال بُروز توانايي‌هاي ملّت ايران بود؛ هم در مقابله‌ي با همين آزمون بزرگ يعني کرونا که انصافاً ملّت عزيز ما از مجموعه‌هاي درماني و بهداشتي گرفته، تا محقّقين و دانشمندان، تا آحاد مردم، تا گروه‌هاي جهادي و خدمتگزار، توانايي بزرگي را از خودشان نشان دادند براي مديريّت اين حادثه‌ي تلخ، آن هم با فشار حدّاکثري دشمن در زمان تحريم؛ با وجود تحريم، بسته ‌بودن راه‌هاي گوناگون براي استفاده‌ي از امکانات خارج از کشور، ملّت ما، دانشمندان ما، پزشکان ما، پرستاران ما، بهياران ما، عوامل آزمايشگاهي ما و عوامل راديولوژيستي ما -اينهايي که دست‌اندرکار درمان مردم بودند- انصافاً توانستند تجربه‌ي بزرگي را به يادگار بگذارند و توانايي بزرگي از خودشان نشان بدهند؛ همچنين ملّت ايران توانايي خودش را نشان داد در مقابله‌ي با فشار حدّاکثري دشمن. دشمنان ما و در رأس آنها آمريکا در صدد بودند که ملّت ايران را با اين فشار حدّاکثري به زانو دربياورند. امروز خود آنها و رفقاي اروپايي‌شان صريحاً ميگويند که فشار حدّاکثري شکست خورده. ما ميدانستيم شکست ميخورد و عازم بوديم که دشمن را شکست بدهيم در اين زمينه. ميدانستيم ملّت ايران مي‌ايستد، ولي امروز خود آنها دارند اعتراف ميکنند به اينکه اين فشار حدّاکثري شکست خورده است.

تحقّق شعار «جهش توليد» در حدّ قابل قبول و نه در حدّ انتظار
خب، شعار سال ۹۹ شعار «جهش توليد» بود.(۱) من اگر بخواهم بر اساس گزارشهاي متعدّد مردمي و دولتي و دستگاه‌هاي مختلف و جهات مختلف -که از همه جهت به ما گزارش ميرسد- يک ارزيابي‌اي بکنم، بايد بگويم اين شعار تا حدّي، تا حدّي، تا حدّ قابل قبولي تحقّق پيدا کرد، يعني جهش توليد در بخشهايي از کشور و بخشهايي از مسائل گوناگون کشور تحقّق پيدا کرد، اگر چه در حدّ انتظار نه؛ يعني در آن جاهايي هم که اين شعار تحقّق پيدا کرد که غالباً در کارهاي زيربنائي و سازندگي و امثال اينها بود، نتيجه‌ي آن در اقتصاد عمومي کشور و در معيشت مردم مشهود نشد، يعني اين حرکت احساس نشد، در حالي که انتظار ما اين بود که جهش توليد بتواند گشايشي در وضع مردم به وجود بياورد. البتّه شعار جهش توليد به معناي واقعي کلمه يک شعار به تمام معنا انقلابي است، شعار مهمّي است. جهش توليد اگر بدرستي در کشور اتّفاق بيفتد -که ان‌شاءالله اتّفاق خواهد افتاد- هم تأثيرات عميق اقتصادي در کشور ميگذارد -در مورد ارزش پول و بقيّه‌ي مسائل عمده‌ي اقتصادي تأثير ميگذارد- و هم علاوه‌ي بر آنها موجب اعتماد به نفْس ملّي ميشود، موجب رضايتمندي عمومي مردم ميشود، تضمين‌کننده‌ي امنيّت ملّي ميشود؛ يعني اگر توليد جهش‌يافته در کشور ان‌شاءالله اتّفاق بيفتد که اميدواريم اتّفاق بيفتد، اين عوارض مهم و اين منافع بزرگ بر آن متحقّق ميشود.

عوامل عدم تحقّق کامل شعار جهش توليد: وجود موانع، عدم حمايت از توليد
خب حالا چرا در سال ۹۹ به طور کامل اين اتّفاق نيفتاد؟ به خاطر وجود موانع از طرفي، و حمايت نشدن توليد در همه‌ي بخشها از طرف ديگر. يعني توليد، هم احتياج دارد به حمايتهاي لازم قانوني و حکومتي و هم احتياج دارد به اينکه موانع سر راه توليد برداشته بشود. حالا مثلاً از باب مثال فرض کنيد وقتي که يک کارگاه نيمه‌کاره‌اي، يعني کارگاهي که مثلاً با سي درصد، چهل درصد ظرفيّت کار ميکند يا بکلّي از کار افتاده است، با همّت چند جوان اين کارگاه به راه مي‌افتد، با تشويقها و مانند اينها اين کارگاه مشغول حرکت ميشود و بعد از آنکه به توليد رسيد، ناگهان انسان مشاهده ميکند که رقيبِ اين محصول به نحوي از خارج وارد کشور ميشود؛ يا به وسيله‌ي دستهاي خيانتکار قاچاقچي يا متأسّفانه از طرق قانوني و به خاطر ضعف رعايتهاي قانوني. اين توليد طبعاً تشويق نميشود؛ اين مانع بر سر توليد است، يعني آن کاري که انجام گرفته، در واقع شکست ميخورد. يا همچنين [به خاطر] نبودِ مشوّقها، مثل نبود مشوّق سرمايه‌گذاري. سرمايه‌گذاري در امر توليد احتياج دارد به مشوّق. بايستي کساني که ميتوانند سرمايه‌گذاري کنند تشويق بشوند به اين کار، و اوضاع کسب و کار در کشور به نحوي باشد که براي اينها تشويق‌کننده بشود که وارد اين کار بشوند، يا هزينه‌ي توليد برايشان افزايش پيدا نکند که متأسّفانه اينها اتّفاق نيفتاده؛ يعني ملاحظات لازم انجام نگرفته؛ نه آنچنان مشوّقي وجود داشته و نه در مورد هزينه‌هاي توليد فکري شده. در يکي از سالها -حالا شايد سال ۹۹ نبود، شايد سال ۹۸- هزينه‌ي توليدکننده از هزينه‌ي مصرف‌کننده بالاتر بوده. خب اينها يک چيزهايي است که مانع پيشرفت توليد است.

لزوم نگاه بلندمدّت به مسائل کشور
بنابراين ما در سال ۹۹ اين حرکت انقلابي را به نحوي در کشور آغاز کرديم و ملّت ايران استقبال کرده است از جهش توليد به اندازه‌ي مشخّص و محدودي؛ اين بايد ادامه پيدا کند؛ سال ۱۴۰۰ که از لحظه‌ي اين سال تحويل شروع ميشود، در واقع به يک حساب ورود در قرن جديد است و در واقع يک قرن جديدي دارد آغاز ميشود، بنابراين به مسائل کشور بايستي با نگاه بلندمدّت نگريست و آنها را با نگاه بلندمدّت محاسبه کرد.

حسّاسيّت‌هاي سال ۱۴۰۰: انتخابات، لزوم تداوم شکوفايي توليد و جهش توليد
اين سال -سال ۱۴۰۰- سال حسّاس و مهمّي است: هم به خاطر انتخاباتي که در اوّل اين سال هست که ما در خرداد ۱۴۰۰ انتخابات مهمّي در پيش داريم که اين انتخابات ميتواند تأثير مهمّي در اوضاع کشور و حوادث کشور و آينده‌ي کشور بگذارد؛ مديريّتهاي جديدي بر سر کار خواهند آمد، احتمالاً تازه‌نَفَس، با انگيزه‌هاي گوناگون قوي ان‌شاءالله وارد مديريّت اجرائي کشور بشوند. بنابراين انتخابات، اين سال را بسيار مهم و حسّاس ميکند. اين از يک جهت -که البتّه من درباره‌ي انتخابات بعداً در سخنراني مطالبي را عرض خواهم کرد و اينجا به همين اندازه اکتفا ميکنم- و هم به اين جهت که توليد در سال ۹۹ يک تکاني خورد و جهش توليد يک حرکتي به وجود آورد.

شعار سال ۱۴۰۰: «توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها»
امسال -سال ۱۴۰۰- يک زمينه‌ِي خوبي براي شکوفايي جهش توليد وجود دارد که از اين بايستي حدّاکثر استفاده را کرد. بايد اين حرکت با جدّيّت دنبال بشود و به طور عمده حمايتهاي قانوني و دولتي و حکومتي از همه‌سو نسبت به جهش توليد انجام بگيرد. چه اين دولت تا وقتي که بر سر کار است، چه دولت آينده از اوّل استقرار بايستي همّت خودش را بر اين قرار بدهد که موانع را برطرف کند و حمايتهاي لازم را انجام بدهد و ان‌شاءالله جهش توليد به معناي واقعي کلمه در امسال انجام بگيرد. لذا من شعار امسال را اين جور تنظيم کردم: «توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها»؛ يعني شعار اين است: توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها. ما بايستي توليد را محور کار قرار بدهيم و حمايتهاي لازم را انجام بدهيم و مانعها را از سر راه توليد برداريم. اميدواريم ان‌شاءالله به لطف الهي اين شعار تحقّق لازم را پيدا کند. ان‌شاءالله بعداً در سخنراني در همين زمينه و همچنين در زمينه‌ي انتخابات عرايضي را عرض خواهم کرد.

اميدواريم روح مطهّر امام بزرگوارمان و ارواح طيّبه‌ي شهداي عظيم‌الشّأن‌مان از ما راضي و خشنود باشند و سال، سال مبارکي براي ملّت ايران باشد و حضرت وليّ‌عصر (ارواحنا فداه) ملّت ايران را و مسئولين کشور را و آحاد مردم را دعا کنند و تفضّلات خودشان را به اين ملّت ارزاني بدارند و لطف خودشان را و توجّه خودشان را ان‌شاءالله نسبت به اين ملّت همچنان که در گذشته وجود داشته ادامه بدهند.

والسّلام عليه و عليکم و رحمةالله و برکاته
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس